fbpx

Hjertekohærens

BALANCE I KROP OG SIND

Som behandler I kropsterapi er jeg ikke kun interesseret i at behandle kroppen, men krop og sind som helhed. Da alt hænger sammen i vores krop og sind, er det meget mere fordelagtigt at se på helbredet fra et holistisk synspunkt og se hele billedet. Vi kan ikke udelukke ét organsystem uden at påvirke de andre eller udelukke sindet fra kroppen og forvente, at alt er i orden. Det er et meget inspirerende emne for mig at udforske krop og sind som helhed og praktisere terapi for at genoprette dens balance. Der er mange måder at etablere balance og velvære på. I dag vil jeg tale om hjertekohærens og hvor meget det kan hjælpe os ikke kun med at løse problemer i vores travle og stressende liv og gendanne balance, men også trives.

Under disse stressede og hurtige moderne tider, endnu mere kaotisk i år på grund af Corona-pandemien, har vi mere end nogensinde brug for en forfriskende og effektiv metode til at balancere os selv og opnå personlig vækst og glæde. Én organisation, der har gjort det til deres formål og arbejdsfelt at undersøge hjertet og udvikle hjerte involverede selvudviklingsværktøjer, er Heartmath instituttet. Jeg vil gerne præsentere et kort overblik og eksempler på deres arbejde for at bringe et nyt perspektiv på at leve med hjertet i fokus.

HJERTEKOHÆRENS FOR BÆREDYGTIG STRESSHÅNDTERING OG POSITIV FORANDRING

I dagens verden af stress og krise er det blevet vigtigt at have mental klarhed og følelsesmæssig stabilitet for at opretholde helbredet og trives. Mens Corona-krisen har rystet hele verden på en stressende måde, har den også tvunget os til at reflektere over den måde, vi styrer vores liv på. Det er vigtigt at bruge holistisk forståelse af vores potentiale som mennesker for at løse problemer effektivt og gøre livet mere opfyldende. Bæredygtig stresshåndtering kan gøres ved at låse vores indre intelligens op gennem hjertekohærens, som baner vejen for positiv forandring. Forskningsresultater fra Heartmath Instituttet inden for psykologi, biomedicin og samfundsvidenskab, forklarer hvor kraftfuldt det elektromagnetiske felt i hjertet er, og hvordan vi kan bruge denne viden til at opnå større kapacitet til at tackle udfordringer og blomstre.

HVAD ER HEARTMATH?

Heartmath er en nonprofit forsknings- og uddannelsesorganisation, der har vendt vores opmærksomhed på hjertekohærens. De har skinnet et lys på noget, vi vidste og følte, men med videnskabelig bevis og tilgang til at bruge det mere forsætligt. Organisationen er baseret i Californien, som blev grundlagt i 1991 af Doc Childre og en gruppe fagfolk inden for forskellige områder. Instituttets forskning har gjort banebrydende fund inden for områderne neurovidenskab, kardiologi, psykologi, fysiologi, biokemi, bioelektricitet og fysik. HeartMath Instituttets videnskabeligt validerede teknikker er blevet integreret i seminarer og konsulent enheder i en række samfundsmæssige sammenhænge, herunder virksomheder, offentlige agenturer, sundhedsinstitutioner og uddannelsessystemer på tværs af fire kontinenter. Hjertekohærens teknikkerne, der er udviklet af Heartmath, tilbyder en model om, hvordan man balancerer krop og sind, og kontakter hjertets intuitive intelligens. Det er ikke den eneste model, der fungerer, men den er relativt enkel og effektiv, skræddersyet til behovene hos den travle moderne person. Heartmath Instituttet har gennem årene dokumenteret mange tilfælde med mennesker, som har skabt en stærk forbindelse med deres indre intelligens via hjertekohærens og fået en større magt til at styre deres sind og følelser og opnået hurtig personlig vækst.

NYE OPDAGELSER “HJERNEN” I HJERTET

Neurovidenskabsfolk har for nylig gjort en spændende opdagelse om hjertet. De har fundet ud af, at hjertet har sin egen ‘hjerne’, hvilket betyder sit eget uafhængige nervesystem. I henhold til opdagelsen er der mindst fyrre tusinde neuroner (nerveceller) i hjertet, så mange som er til stede i forskellige subkortikale centre i hjernen. Hjertets “hjerne” sender information tilbage til hjernen i kraniet, hvorved der etableres et tovejskommunikationssystem mellem hjerte og hjerne. På denne måde påvirkes mange områder og funktioner i amygdala, thalamus og cortex af de signaler, der modtages fra hjertet.

Amygdalaen, der er specialiseret i følelsesmæssig behandling, vurderer den nye information for emotionel betydning. Herefter kommunikerer det til cortex, der er ansvarlig for indlæring og ræsonnement for at bestemme en passende handling, der skal træffes. Følelser kan faktisk give ordrer til hjernen og diktere dens beslutning.

FORSKNINGSTUDIER OM "HJERNEN" I HJERTET

Opdagelsen af, at hjertet har sin egen “hjerne”, der påvirker amygdala, thalamus og cortex hjælper med at forklare, hvad fysiologer John og Beatrice Lacey fra Fels Research Institute realiserede i 1970’erne. De fandt ud af, at når hjernen sendte ordrer til hjertet, responderede hjertet ikke automatisk. For eksempel blev en stimulus til ophidselse direkte kommunikeret og implementeret i alle de andre organer, men mest af tiden reagerede hjertet anderledes. Det var selektivt i sit svar og handlede ud fra sin egen intelligens for at passe bedst til behovene i situationen. Laceys fandt også, at hver gang hjertet sendte beskeder til hjernen, adlydede det. Disse fund indikerer, at hjertet har egen intelligens og magt, der er i stand til at påvirke hjernen og derved ændre ens opførsel.

En anden undersøgelse om ”hjernen” i hjertet blev foretaget af Dr. J. Andrew Armor, neurokardiolog, fra Dalhousie University i Halifax, Canada i 1991. Hans arbejde har vist, at denne hjerne I hjertet er et komplekst netværk af flere typer neuroner , neurotransmittorer, proteiner og støtteceller. Gennem dets avancerede kredsløb er hjertet i stand til at handle uafhængigt af hjernen i hovedet. Det kan mærke, føle, lære og huske.

Daniel Coleman foretog en omfattende undersøgelse af virkningen af følelsesmæssig intelligens og skrev om det i sin bog “Emotionel intelligens”. Ifølge hans fund størstedelen af tilfældene er succes i livet mere relateret til vores evne til at styre vores følelser snarere end vores intellektuelle kapacitet. Han påpeger i sin bog, at de vigtigste aspekter ved følelsesmæssig intelligens er: “selvbevidsthed, se sammenhængen mellem tanker, følelser og reaktioner; at vide, om tanker eller følelser er afgørende for en beslutning; se konsekvenserne af alternative valg og anvende denne indsigt til valg. “

I Heartmath Instituttet blev det observeret, at negative følelser forårsager uregelmæssige hjerterytmer og ubalance i nervesystemet. Derimod udløser positive følelser glatte og harmoniske hjerterytmer og afbalancerende virkning på nervesystemet. Interessant nok reducerede positive følelser ikke kun stress, men også øgede klarheden i folks sind.

HEARTMATH UNDERSØGELSER – I LABORATORIET OG PÅ ARBEJDSPLADSEN

Heartmath udviklede teknikker til at kontakte og bruge hjerteintelligensen bedre og testede dem på hundredvis af personer med forskellige baggrunde. Når disse menneskers hjerterytmer blev bragt i harmoni, de konsekvent rapporterede øget mental klarhed og intuition. Med det fulgte, et skift i opfattelsen, og dermed reduceret stress, mere effektiv og tilfredsstillende levevis. Med langvarig praksis af de teknikker, rapporterede folk øget kreativitet, øget kommunikation med andre, og en rigere

følelsesmæssige oplevelse. De fandt også, at opfattelsen af problemer havde flyttet sig og åbnet mere plads til nye løsninger. Disse test og målinger blev udført først i laboratorier og derefter på arbejdspladsen. Personerne i disse undersøgelser blev anmodet om at anvende Heartmath-teknikker til stresshåndtering under pressende arbejdssituationer. Resultaterne viste hjertekohærens og mere afbalancerede tilstande, ligesom med testene i laboratoriet. Langvarig praksis med at aktivere hjertets intelligens på arbejdspladsen, bragte rapporter om større kapacitet til at opretholde et positivt perspektiv, balancere deres følelser og få adgang til en intuitiv flow dagligt.

Så det positive forandring varede længe. Et centralt aspekt ved disse test er, at folket var i stand til at opleve positive følelser med vilje og konsekvent. De sundhedsmæssige fordele ved positive følelser kan ikke kun fås tilfældigt, når vi tilfældigvis oplever noget godt, men vi kan også dyrke det med vilje, og det er muligt gennem regelmæssig praksis at opretholde denne positive tilstand længe.

POSITIVE FØLELSER ØGER IMMUNRESPONSET

Positive følelser som omsorg og medfølelse har vist at øge niveauerne af IgA, sekretorisk antistof, der er immunsystemets første forsvarslinje. Med højere IgA-niveauer er vi i stand til at modstå bedre infektion og sygdom. Forskellige undersøgelser har vist, at det at føle kærlighed til og fra andre, faktisk har en større sundhedsfremmende effekt sammenlignet med fysiske faktorer som alder, kolesterol, blodtryk eller rygning.

Undersøgelserne, der er nævnt ovenfor, indikerer, at brug af hjertets intelligens hjælper på adskillige måder med væsentlige problemer. Hjertets intelligens påvirker hjernens funktion og beslutningstagning, harmoniserer nervesystemet, øger immunresponsen, reducerer stress og får os til at føle det generelle velvære og med praksis bevares denne tilstand længe.

HEARTMATH TEKNIKKER

Heartmath teknikker er et gavnligt værktøj, fordi de fokuserer på at anerkende hjertets intelligens og dets betydning i beslutningsprocessen, reducere stress, forstærke hjerte – hjerne kommunikationen, vores kropsenergiudgifter og følelsesmæssig styring, aktivere kerne hjertefølelser og korte meditationer med fokus på hjerteområdet. For at forstå teknikkerne godt er det nyttigt at forstå betydningen af følgende begreber:

  1. Hjertets elektromagnetiske felt

    Det er videnskabeligt bevist, at hjertets elektromagnetiske felt er det mest kraftfulde udstrålet af kroppen, og det er cirka fem tusind gange større i styrke end det felt, der udstråles af hjernen, for eksempel. Hjertets felt stråler uden for os, og det kan måles op til otte til ti meter væk med følsomme detektorer kaldet magnetometre.

  2. Entrainment

    Når to pendulur er monteret på den samme væg ved siden af hinanden, begynder de til sidst at svinge i synkroni, uanset hvilken forskellig retning de startede med. Dette fænomen, kaldet entrainment, sker i levende organismer og ikke-levende systemer. Dette er en af naturens måde at udføre processer effektivt ved at synkronisere. I den menneskelige krop er hjertet den mest kraftfulde rytmiske oscillator, hvilket betyder, at alle de andre fysiologiske systemer tilpasser sig efter det.

  3. Kohærens

    Kohærente systemer er effektive systemer, hvor der ikke er spild af energi, og alle komponenter fungerer i harmoni. En måde at måle den indre kohærens hos mennesker er at observere hjertets rytmiske mønstre. Kohærens hos mennesker oversættes til mentalt, følelsesmæssigt og fysisk trivsel. Dette sker, fordi mindre energi er koncentreret om ineffektive tanker og følelser, og i stedet er fokus på produktivitet og optimeret opførsel. I modsætning til den harmoniserende effekt af de positive følelser, har stress skadelig virkning på den interne sammenhæng.

Fra disse undersøgelser kan vi se, at hjertets intelligens er et meget stærkt værktøj. Når det udføres i praksis med den rigtige hensigt om velvære og positive følelser, kan det markant forbedre måden vi oplever livet til det bedre gennem hjertekohærens. Når vi konsekvent udnytter hjertets intelligens med positive følelser, genererer vi positive oplevelser i en lang periode og ændrer gradvist vores opfattelse af livet og begynder at leve anderledes, mere positivt og effektivt – med kohærens.

HVAD ER STRESS, OG HVORDAN PÅVIRKER DET OS?

Når vi har visse forventninger i hovedet om begivenheder, og til sidst matcher vores forventninger ikke den faktiske oplevelse, bliver vi skuffede. Kropsindesystemet reagerer på denne uoverensstemmelse med stress. Denne ikke-synkroniserede tilstand udtrykkes på forskellige fysiologisk og psykologisk måder: spænding, frustration, modstand, skuffelse osv. Hvis vi lever i denne tilstand længe, kan vi blive ret skadet og syge af stress. Vi mister overskud og overblik over vores liv på grund af overbelastning, føler os følelsesmæssigt tomme eller lukket ned uden meget vitalitet og bliver til sidst syge.

Her er nogle stressrelaterede statistikker:

  • ”I en ti-årig undersøgelse mennesker, der ikke var i stand til effektivt at håndtere deres stress, havde en 40 procent højere dødsrate end ikke-stressede personer.

  • En undersøgelse fra Harvard Medical School med 1.623 overlevende af hjerteanfald fandt, at når forsøgspersoner blev vrede under følelsesmæssige konflikter, var deres risiko for efterfølgende hjerteanfald mere end det dobbelte af dem, der forblev rolige.

  • En tyve år lang undersøgelse af over 1.700 ældre mænd udført af Harvard School of Public Health fandt, at bekymring for sociale forhold, sundhed og personlig økonomi markant øgede risikoen for koronar hjertesygdom. ”

AT OVERVINDE STRESS VED AT ÆNDRE VORES LIVSOPFÆTTELSE, FLYTTE FRA HJERNEN TIL HJERTET

Så hvis stress er defineret som en reaktion fra krop og sind til forstyrrende begivenheder, kan vi sænke stressniveauerne i os selv ved at ændre vores respons. Denne tankegang bringer kontrollen af vores eget velbefindende tilbage til os. Vi har hovedsageligt opereret fra hjernen indtil videre og har oplevet, at vi let kan komme ud af synkronisering med denne måde at leve på, da stress er en så udbredt tilstand i disse dage. Og i Heartmath-studierne ser vi, hvor meget kraft og positiv indflydelse på vores liv hjertet har. Derfor er det en levedygtig tilgang til stresshåndtering og positiv forandring at bruge hjertefokuseret klarhed.

Dr. Graham Burrows, præsident for International Society for Investigation of Stress, fandt efter mange års forskning i stress, at stressproblemet kan reduceres til to grundlæggende årsager: (1) problemer i opfattelsen og (2) problemer i kommunikation. Vi kan ikke altid ændre alt i livet, men vi kan ændre vores opfattelse af begivenhederne. Da stress starter med opfattelse, kan vi observere dens rejsevej i krop og sind, da hver opfattelse udløser biologiske effekter, der påvirker det næste og osv.

Opmærksomhed på vores hver reaktion er nøglen til at håndtere stress og omdanne en udfordrende situation til en selvudviklingsmulighed. Et skift som dette, fra hjernen til hjertet, kan være ret magtfuldt.

Her er et eksempel på en Heartmath teknik, som du kan læse mere om i bogen “The Heartmath Solution” af Doc Childre og Howard Martin.

Teknikken “FREEZE FRAME”

”Udtrykket ” FREEZE FRAME” (FRYSE RAMMEN) er filmlingo for at stoppe en film ved en enkelt ramme for at se nærmere på. Som du ved, består en film af utallige filmrammer. Projektoren, der viser filmen, kører sekvensen af rammer forbi et magtfuldt lys så hurtigt, at vi opfatter dem som kontinuerlige og usømmede. Sammen skaber disse separate rammer bevægelsen, der trækker os ind i historien. Hvis vi ønsker at se et stillbillede af et af de øjeblikke, der blinker forbi, er vi nødt til at stoppe projektoren eller fryse rammen. Vi kan se på livet som en højhastighedsfilm. Vi bliver så fanget i historiens momentum, at det er let at glemme, at det består af individuelle momenter. Fra det ene minut til det næste har vi en forbløffende række tanker, følelser og oplevelser, der udgør vores liv.

DE 5 TRIN MED FREEZE FRAME:

1.Anerkend den stressende følelse og FREEZE FRAME den! Tag en time out.

2. Lav en oprigtig indsats for at flytte dit fokus væk fra tankemyldret I hovedet eller forstyrrende følelser til området omkring dit hjerte. Lad som om du trækker vejret gennem dit hjerte for at hjælpe med at fokusere din energi i dette område. Hold dit fokus der i ti sekunder eller mere.

3. Prøv at huske på en positiv, sjov følelse eller tid, du har haft i livet, og prøv at opleve den igen.

4. Brug nu din intuition, sund fornuft og oprigtighed og spørg dit hjerte: Hvad ville være en mere effektiv reaktion på situationen, en sådan, der vil minimere fremtidig stress?

5. Lyt til hvad dit hjerte siger som svar på dit spørgsmål. (Det er en effektiv måde at sætte dit reaktive sind og følelser i kontrol og en intern kilde til sund fornuft-løsninger!) “

Denne teknik er et eksempel på, at vi med enkle trin ved at fokusere på vores hjertekohærens kan ændre vores opfattelse og ved at implementere den mere konsekvent i vores daglige liv, kan vi opnå mere klarhed, afstresse og trives. Og da det er så enkelt og kort, er det lige så godt egnet til den travle moderne person. Det har ligheder i fremgangsmåden med østlige meditationsteknikker og filosofier, som er blevet testet i tusinder af år og vist sig at fungere. Men fordelen ved Heartmath-teknikken er, at den er kommunikeret og forenklet for den moderne person. Jeg har personligt oplevet fordele ved denne teknik og opfordrer virkelig alle til at prøve det eller finde deres egen måde at flytte opmærksomheden til hjertet på.

BIOLOGI AF FREEZE FRAME

I Heartmath har de observeret de biologiske virkninger af denne Freeze frame teknik og set en positiv indvirkning på helbredet:

  1. De testede mennesker oplevede et større niveau af harmoni i deres hjerterytmer.

  2. Nervesystemet, der regulerer hjerterytmen, blodtrykket og mange andre kirtler og organer, kom i øget balance.

  3. Når nervesystemet og hjertet er i harmoni, behandler de perceptuelle centre i hjernen oplysninger mere effektivt.

  4. En spontan entrainment eller kohærens kom naturligt frem, hvilket også betød mere harmonisk vejrtrækning, der skete naturligt uden kognitiv kontrol.

  5. En anden positiv effekt af teknikken var et humørskifte til harmoniske følelsestilstander som omsorg og taknemmelighed. Denne positive følelsestilstand i hjertet skaber sammenhæng mellem hjerte og hjerne.

Hvad der virkelig sker under udøvelsen af denne teknik og lignende, er, ved at bruge vores hjertes kraft, synkroniserer vi vores biologiske, mentale og følelsesmæssige systemer.

Det er virkelig inspirerende og styrkende at kunne bruge hjertets intelligens til stresshåndtering forsætlig positiv forandring. Bare med intention og viden om hjertets intelligens kan vi gendanne vores kropsbalance og skifte opfattelse i vores liv for personlig udvikling og glæde. Hvis kohærens er en mekanisme for systemer, der fungerer effektivt og harmonisk i naturen, så er måske et kohærent, afbalanceret og lykkeligt liv vores naturlige måde at være på…

Reference:

Doc Childre and Howard Martin (1999), “The Heartmath Solution”

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Scroll til toppen