fbpx
Physiotherapist massaging female patient with injured lower back muscle. Sports injury treatment.

Behandlingsteknikker

Behandlinger er en kombination af tre forskellige teknikker: dybdegående fysiurgisk massage, fasciefrigørelse og neuromuskulære teknikker. Inddragelse af både bevægeapparatet og nervesystem er en afspejling af klinikkens holistiske tilgang til sundhed.. . .

Afhængigt af individets behov, anvendes forskellige sæt teknikker. Udover symptomet, behandles den bagvedliggende årsag. Det er vigtigt især for de tilfælde, hvor problemområdet ligger et andet sted end den ømme område. Dette afklares under den indledende patientsamtale og testene. Derudover har klinikkens beroligende atmosfære og musik til formål at genoprette balancen mellem sind og krop på en holistisk måde.

massage-2768833_1920

Dybdegående fysiurgisk massage

Denne teknik består af dybt tryk eller friktion med gradvist stigende intensitet, der påføres langs muskel fiberretningen eller på tværs. De dybe lag i muskelvævet bliver strakt i alle retninger, hvilket øger fleksibiliteten og frigiver spændinger og stivhed fra skader i muskler, sener og ledbånd. På denne måde bringes funktionen tilbage til normal. Denne teknik er især gavnlig for lindring af kronisk muskelspænding . . .

Stivhed i organer af bevægeapparatet opstår på grund af inaktivitet, overbelastningsskade, forkert kropsholdning, fysisk traume på kroppen, sygdom, deformation forårsaget af aldring. Dybdegående massage har rehabiliteringseffekt på specifikke problemer i bevægeapparatet, der skyldes de ovennævnte årsager. Som følge heraf bliver bindevævet mere fleksibelt og elastisk, og feedback til nervesystemet forbedrer bevægemønstrene i bevægeapparatet.

Medical massage at the leg in a physiotherapy center. Female physiotherapist inspecting her patient. Close-up photograph.

Neuromuskulære Teknikker

De anvender feedback mekanismer i bevægeapparatet og nervesystemet. Der er etableret gavnlige reflekser, som sørger for mere optimalt arbejde af musklerne. Gennem disse teknikker kan muskelkontraktionen hæmmes både i tværstribede muskler og i organerne, hvilket betyder mindre spænding og stivhed. Den primære neuromuskulære teknik, der anvendes i klinikken, er muskel energi teknik.

MET har to terapeutiske mål: smertelindring og forbedret mobilitet. . . .

Smertelindring opnås delvist ved nociceptiv inhibering via både stigende og faldende neurologiske veje efter aktivering af muskel- og ledmekanoreceptorer under isometriske sammentrækninger. Samtidig stimulerer muskelkontraktion væskestrømmen, så øget dræning fra interstitielle rum, reducerer koncentrationerne af proinflammatoriske cytokiner og derved justerer perifere smertestillende receptorer. Der findes beviser for at under sammentrækninger der frigives endogene smertehæmmende stoffer, herunder endocannabinoider, enkephalin og endorphiner [McPartland 2008].

Forbedret mobilitet opnås via strækningen af ​​serien af ​​elastiske komponenter af sarkomerer under isometriske sammentrækninger, hvilket øger deres længde, især hvis aktiv eller passiv strækning følger efter MET [Lederman 1997] . En yderligere mekanisme indebærer reduktion i væskeindholdet i fascielle strukturer efter muskelkontraktioner, hvilket fører til en midlertidig forøgelse af bevægelsen af ​​tilknyttede muskler eller led [Klingler et al 2004].

met2 kopie

Muskel energi teknik (MET) er en form for behandling af blødt væv, hvor patientens muskler anvendes aktivt i en bestemt retning og mod en modkraft, udført af terapeuten. Kerneelement af MET er brugen af isometrisk sammentrækning inden efterfølgende strækning eller bevægelse af det stive væv. . . .

Muskel energi teknikker omfatter: 30 sek. aktivering af en muskel efterfulgt af overstrækning, som stimulerer den parasympatiske nervesystem og restitution tilstand; aktivering af en bestemt muskelgruppe, mens muskler med den modsatte funktion hviler. Disse teknikker virker på et dybere niveau. De hjælper med at lindre muskel spænding, bindevæv spænding og forbedrer organfunktionen. Denne teknik er særlig effektiv fordi den hæver musklens reaktionstærskel til stimulation fra motorisk nerveimpuls, som gør musklen bedre i stand til at håndtere stress. Og stress er en af ​​de mest almindelige årsager til spænding og stivhed i kroppen.

Denne teknik blev udviklet til rehabilitering af krigsveteraner med alvorlige skader på bevægeapparatet og nervesystemet. Disse teknikker er specielt anvendelige på følsomme områder og giver dybere effekt.

Hands massaging female abdomen.Therapist applying pressure on belly. Woman receiving massage at spa salon

Fasciefrigørelse

Teknik til at øge fascies elasticitet og bevægelseskapacitet. Den er gavnlig for udspænding af adhærencer, der opstår som følge af inflammation fra muskelskader, overbelastning eller bindevævssygdom. Adhærencer kan ses mellem fascie lag, organer og muskler. De forårsager stive områder, hvilket forhindrer glatte bevægelser af væv og organer. Stivhed og træk af fascia ændrer kroppens kropsholdning og bevægelser . . .

Fasciefrigørelse teknikker genskaber den normale tilstand i fasciens netværk. Der formidles mekanisk information gennem hele kroppen via fasciens netværk, som understøtter ideen for at se kroppen som helhed. For eksempel, hvis der er spændinger og smerter i hofte musklerne, vil der være spændinger og smerter i nærområdet, såsom lænd og lår og så videre. Bindevæv styres delvist af det autonome nervesystem, derfor er det gavnligt at have en rolig og fredelig sindstilstand for at opretholde den optimale tilstand i fasciens netværk. For at opnå dette er det vigtigt, at hele oplevelsen af ​​terapien er beroligende, såsom at lytte til beroligende musik i et beroligende miljø.

Young blond woman receiving a head massage in a spa center with eyes closed. Female patient is receiving treatment by professional therapist.

Wellness Helkropsmassage

Afslappende behandling, udført med lange og bløde glidestrøg. Trykket er let eller medium.

Referenser

Bement M, Weyer A, Hartley S, Drewek B, Harkins A , Hunter S. 2011 Pain perception after isometric exercise in women with fibromyalgia. Arch Phys Med Rehabil. 92:89-95.

Chaitow L. Integrated neuromuscular inhibition technique in treatment of pain and trigger points. Br J Ost.1994;13:17-21.

Chaitow L. Muscle energy techniques. 3rd ed. Churchill Livingstone: Edinburgh, UK; 2006.Fryer G. MET technique: research and efficacy. In: Chaitow L (Ed). MET techniques. 3rd ed. Edinburgh, UK: Churchill Livingstone; 2006. Ch. 4. p.109-132.

Fryer G, Fossum C. 2009Therapeutic mechanisms underlying muscle energy approaches. In: Fernandez de las Penas C, Arendt-Nielsen L, Gerwin R (Eds). Physical therapy for tension type and cervicogenic headache: physical examination, muscle and joint management. Boston, MA, USA: Jones & Bartlett

Klingler W, Schleip R, Zorn A. 2004 European fascia research project report. Melbourne, Vic, Australia: 5th World Congress Low Back and Pelvic Pain

Lederman E. 1997 Fundamentals of manual therapy. London, UK: Churchill Livingstone; p34.

McPartland J. 2008 The endocannabinoid system: an osteopathic perspective. J Am Ost Assoc. 108(10):586-600.

Mitchell Sr. FL. 1948 The balanced pelvis and its relationship to reflexes. American Academy of Applied Osteopathy Yearbook p146-151

Nagrale AV, Glynn P, Joshi A , Ramteke G. 2010 The efficacy of an integrated neuromuscular inhibition technique on upper trapezius trigger points in subjects with non-specific neck pain: a randomized controlled trial. J Manual Manip Therapy. 18(1):38-44.

Parmar S et al 2011 Effect of isolytic contraction and passive manual stretching on pain and knee range of motion after hip surgery. Hong Kong Physiotherapy Journal 29:25-30

Ruddy TJ. Ruddy 1961 Osteopathic rhythmic resistive duction technique. Academy of Applied Osteopathy Yearbook; p 58-68.

Retrieved from: http://leonchaitow.com/2012/04/21/update-on-muscle-energy-technique/

Gunna Højgaard (2015). Fascielære; Leon Chaitow. Muscle Energy Techniques, Churchill Livingstone, samt hans kursusmateriale

Hillerød juni 2013 (Danske Fysioterapeuter)

”Anatomy Trains” af T. Myers